7 kunstenaars, 7 technieken, 7 werken
9 januari 2020 t/m 1 februari 2020
Start van het nieuwe jaar in Galerie Steenwijk: zeven kunstenaars, zeven technieken, zeven werken. Deze werken tonen een breed scala aan wat er mogelijk is om je als kunstenaar te uiten. Houten beelden, tekeningen, fotografie, keramiek, glas, schilderen met penseel, intuïtief tekenen. Dit alles bijeengebracht in al zijn verscheidenheid biedt het een mooie inkijk in wat exposanten te bieden hebben en wat er aan creativiteit leeft. Soms verrassend, gewoon grappig of wellicht ontroerend, zoals de keramiek van de in 1999 overleden kunstenaar Herman Nieweg.
Kunstenaars in alfabetische volgorde; waar mogelijk is de naam de koppeling naar hun website.
Jan Piet van den Berg (Frederiksoord) werkte als onderwijskundig onderzoeker, docent en projectleider. Zo rond zijn veertigste maakte hij van beeldhouwen zijn tweede beroep. Hij is autodidact maar leerde veel van ervaren beeldhouwers.
Joke Blaauw (Oosterwolde) laat beeldende (weef)werken ontstaan vanuit de behoefte vormen, kleuren en materialen met elkaar te verbinden. Zij houdt van het fysieke ambacht van het weven, een prettige worsteling met draden, materialen en kleuren.
Else Koster (Steenwijk) maakt intuïtieve tekeningen. Aanvankelijk werkte zij als diëtiste, maar zij is zich steeds meer gaan richten op tekenen en musiceren. Klank, kleur en vorm hebben altijd een grote rol in haar leven gespeeld. Ze volgde alle cursussen van Lisa Borstlap, die de mandala in Nederland geïntroduceerd heeft. Zij geeft zelf les in het tekenen van mandala’s die zijn gericht op de algemeen religieuze en intuïtieve ontwikkeling van de deelnemer.
Herman Nieweg (†1999) studeerde binnenhuisarchitectuur aan de Academie voor Beeldende Kunst in Rotterdam. Een groot deel van zijn werk is in keramiek uitgevoerd, voorbeelden hiervan zijn de reliëfs die hij maakte voor Zwolle en Heino. Als kunstenaar is Nieweg autodidact.
Marja Steinmetz (Utrecht) maakt vooral kunstwerken van gegoten glas. Het gaat vaak om vormen waarin boten, huizen, bloemen te herkennen zijn.
Chris Timmers (Utrecht) is begonnen als klinisch- en technisch fotograaf bij Prof. Dr. B. Smalhout in het Academisch Ziekenhuis Utrecht. Vanaf 1994 is hij fotograaf Publiciteit en Voorlichting voor het gehele Universitaire Medische Centrum Utrecht. In zijn begintijd stond de mens centraal in zijn foto’s. Later werk dat niet in opdracht is gemaakt toont zijn technische perfectie en zijn ongebreidelde fantasie, uitgaande van individuele ervaringen rondom verandering en vergankelijkheid. Het vrije werk valt het beste te omschrijven als zijnde: raadselachtig.
Rietje Veltkamp (Steenwijkerwold) werkt naar de waarneming, maar het is niet haar bedoeling om de werkelijkheid zo precies mogelijk na te bootsen. Essentieel is de vertaling ervan in sfeer, kleur, lijn en textuur. Zij schildert niet alleen met Chinees penseel en kwast, maar ook met de hand, en maakt daarbij gebruik van aquarel, inkt, gouache en kleurpotlood op papier. Zij houdt van natuurlijke materialen en traditionele methoden en experimenteert graag met papierscheppen en het maken van papieren objecten.